WTOREK 16.04

Witam Was moje Tygrysy

Zadanie 1

Tak, na przebudzenie chciałabym, abyście się trochę poruszali. Pobudka – zaczynamy!

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

Zadanie 2

Zapraszam Was teraz do zabawy słówkami angielskimi związanymi z obecnym projektem. Wykorzystamy do tego celu grę znajdującą się na naszej tablitowej platformie. Wiem, że bardzo to lubicie. Proszę, abyście usłyszane w grze słowa starali się powtarzać. Miłej zabawy.( Należy kliknąć kostkę do gry, a potem w pierwszą ikonkę od lewej)

http://tablit.wa.amu.edu.pl/bin4/mod-7_4/index.html

Do Rodziców – Zasady gry : W kratkach/kafelkach znajdują się obrazki z animacji. Nad pierwszą kratką z napisem START pojawia się Basia. Dziecko klika na strzałkę umieszczoną pod napisem START i słyszy pierwsze słowo. Jego zadaniem jest naciśnięcie obrazka reprezentującego usłyszany wyraz. Następnie dziecko klika ponownie na strzałkę i słyszy kolejne słowa dotyczące grafiki z następnego poziomu. Jeżeli wybrany element jest poprawny, Basia przesuwa się na dane pole. W przypadku, gdy element został błędnie wybrany, słychać try again! (pol.: spróbuj ponownie). Próba kliknięcia na obrazki z poziomów wyżej nie skutkuje żadną reakcją, tj. nie ma komentarza ani podświetlenia. Jeśli dziecko wybrało prawidłową ikonę, pozostałe kratki w rzędzie stają się klikalne i po ich naciśnięciu słychać nazwy poszczególnych przedmiotów i zjawisk. Dziecko ma możliwość ponownego przejścia gry z innym ustawieniem ikon po naciśnięciu na symbol powtórzenia w prawym dolnym rogu ekranu. Kolejna ścieżka zawiera słowa ułożone w innej kolejności.

SŁOWA ANGIELSKIE WYKORZYSTANE W GRZE – TŁUMACZENIE NA JĘZYK POLSKI

tree – drzewo

bench – ławka

leaf – liść

grass – trawa

root – korzeń

cloud – chmura

rain – deszcz

windmill – wiatrak

pudle – kałuża

chimney – komin

house – dom

 Dodatkowe wskazówki:

1.Rodzic może zademonstrować dziecku działanie gry oraz pomóc mu w wyborze ikony, jeśli na początku jest to dla niego zbyt trudne.

2.W kolejnym etapie należy pozwolić dziecku na eksperymentowanie z grą, aby oswoiło się ono zarówno z jej działaniem, zasadami, jak i słownictwem.

Pani Magda

WTOREK 14.04

Drogie Tygrysy, witam Was po świątecznej przerwie.

Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od przypomnienia sobie naszej tablitowej piosenki. Proszę spróbujcie zaśpiewać ją najlepiej jak potraficie. Możecie przy tym delikatnie się poruszać, starając się zobrazować jej treść. Należy kliknąć w nutkę.

http://tablit.wa.amu.edu.pl/bin4/mod-7_4/index.html#top

Chciałabym Wam dzisiaj trochę wyjaśnić, skąd, tak naprawdę bierze się wiatr, jak powstaje ? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest taka prosta.

Otóż, po wschodzie słońce ogrzewa powierzchnię Ziemi. To od niej nagrzewa się powietrze.  Tak, jak na tej ilustracji.

Jak myślicie, czy wszystko nagrzewa się tak samo? Oczywiście, że nie. Skały nagrzewają się szybciej niż las, czy woda. Woda ociepla się wolniej od lądu, za to dłużej zatrzymuje zdobyte ciepło. Właśnie dlatego temperatura powietrza w różnych miejscach jest inna. Różnice temperatur wywołują zmiany ciśnienia atmosferycznego.  Zmiany te powodują ruch powietrza. Taki poziomy przepływ powietrza nazywamy wiatrem.

 Zadanie

Badanie wiatru. Do  zbadania siły i kierunku wiatru będziecie potrzebowali wiatromierza.  Taki wiatromierz możecie zrobić sami z niewielką pomocą Taty lub Mamy. To naprawdę proste. Do jego  wykonania potrzebny będzie cienki patyczek ok  20-30 cm. i wstążka, również ok 20 – 30 cm.  Wystarczy przymocować wstążkę za pomocą np. pineski do  patyczka i umieścić  go na  balkonie. Nie możecie tego zrobić sami. O to zadanie poproszę  Waszego Tatę lub Waszą Mamę.

Kiedy wszystko będzie  gotowe, możecie rozpocząć obserwację.  Jak myślicie, co będzie się działo z wstążką, kiedy będzie wiał lekki wietrzyk, a co kiedy  będzie wiał silny wiatr ? Jestem pewna, że na to pytanie na pewno znacie odpowiedź. Za pomocą wiatromierza możecie również określić kierunek wiatru. Kierunek  wiatru, to kierunek świata z którego wieje wiatr, np. wiatr wschodni, to wiatr wiejący ze wschodu. W określeniu kierunku na początku pomogą Wam Rodzice. Powodzenia.

 

Pani Magda

 

CZWARTEK 09.04

Witajcie przedświątecznie Kochane Tygrysy !

Przed nami Święta Wielkanocne. W Waszych domach trwają zapewne przygotowania do tego niezwykłego czasu. W moim również tak jest, właśnie pieką się wielkanocne ciasteczka. W domu rozchodzi się przyjemny zapach. Myślę, że Wy również chętnie pomagacie mamie w świątecznych wypiekach.  Na pewno wszędzie już lśni, wiec teraz czas na wielkanocne dekoracje. Mam dla Was kila ciekawych propozycji. Wysyłam Wam cztery filmiki i prace do wydrukowania w pdf. Wszystkie propozycje wyszukałam specjalnie z myślą o Was. Sami zdecydujecie, którą pracę wykonacie. Może do tego twórczego zajęcia włączą się również Wasi Rodzice i rodzeństwo. Mam nadzieję, że sprawi Wam to wszystkim wielką przyjemność. Oto kilka moich podpowiedzi.

https://pl.pinterest.com/pin/616219161502467825/

https://pl.pinterest.com/pin/616219161502465415/

https://pl.pinterest.com/pin/616219161502465378/

https://pl.pinterest.com/pin/616219161502465376/

Zająca w okularach należy wydrukować lub przerysować, a następnie wykończyć, rysując pionowe kreski w zaznaczonych linijkach (najlepiej za pomocą pisaka). Okulary można wyciąć z kolorowego papieru i dokleić.

Pobierz plik z zającem

Poniżej klika propozycji na zabawne pisanki:

Liczę na Waszą wyobraźnię i pomysłowość. Proszę pochwalcie się swoimi dziełami w poście na naszym facebooku. Życzę Wam miłych, kreatywnych, pachnących i smakowitych świąt. Niech zawita do Was wielkanocny zając i przyniesie Wam dużo prawdziwej radości. Ściskam Was Wszystkich bardzo, bardzo mocno.

 

Pani Magda

 

 

Witam Was Drogie Tygrysy

 Zadanie 1

Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od zapoznania się z treścią wiersza : „Imiona wiatru”  Barbary Kosowskiej. Proszę , abyście wysłuchali go w skupieniu.

Do Rodziców : Po przeczytaniu wiersza porozmawiajcie z dzieckiem o jego treści, zadając pytania, nie sugerujące odpowiedzi np.: O czym był ten wiersz? Czego się dowiedziałeś/dowiedziałaś ?  Następnie poproście dziecko, aby w dowolny sposób ruchem spróbowało odzwierciedlić  treść wiersza, np. dmuchając leciutko jak zefir, wiejąc jak silna zawierucha ( np. wymachując rękami i przechylając się na boki). W początkowym etapie zabawy rodzic może podpowiedzieć dziecku, w jaki sposób może się poruszać. Dziecko wykonuje to zadanie w czasie, gdy rodzic ponownie czyta wiersz.

Gwiżdżę i świszczę, ryczę jak lew,
Łamię gałęzie wszystkich drzew,
Latem jak zefir leciutko dmucham,
Jesienią jestem jak zawierucha.

Gdy wiałem z siłą niespotykaną,
To huraganem mnie nazywano,
Trąbą powietrzną także bywałem,
Drzewa z korzeniem wyrywałem.

Zmieniam imiona od czasu do czasu,
Zaglądam na pola, do domów, do lasu,
Bywa, że zimny jestem jak lód,
Wieję z północy, z zachodu, na wschód!

Latam po świecie, zwiedzam kraje
I nawet na chwilę wiać nie przestaję.
Rozsiewam nasiona, porywam liście,
A moje imię to wiatr, oczywiście.

 

Zadanie 2

Praca plastyczna: Obraz wiatru.  Potrzebne materiały: kolorowa kartka A4, klej, „coś sypkiego” np. kasza manna, kasza jaglana, ewentualnie mąka. Zadaniem dziecka jest namalowanie klejem  w sztyfcie wiatru, tak jak, go sobie wyobraża, a następnie posypanie kartki np. kaszą. Po wykonaniu tego zadania należy delikatnie odwrócić kartkę, tak by usunąć nadmiar np. kaszy. W ten sposób powstanie niepowtarzalny obraz wiatru. Powodzenia.

 

Zadanie 3

Łapanie wiatru. Do wykonania doświadczenia potrzebny będzie cienki woreczek foliowy. Podczas spaceru lub na balkonie rodzic demonstruje doświadczenie – otwierając woreczek oburącz i machając nim, nabiera do niego powietrza. Dziecko obserwuje, w jaki sposób woreczek się wypełnia. Następnie próbuje wykonać doświadczenie samodzielnie.

Pozdrawiam Pani Magda

 

PIĄTEK 03.04

Witam Was ponownie!

Zadanie 1

Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od nauki słówek angielskich związanych z tematem. Pomoże Wam w tym prezentacja multimedialna znajdująca się na platformie Tablit. Należy kliknąć w ikonkę z alfabetem.

http://tablit.wa.amu.edu.pl/bin4/mod-7_4/index.html#top

  • Dziecko wybiera wersję językową – polską lub angielską – z poziomu platformy.
  • Po pojawieniu się zestawu ośmiu ikon klika na wybrany element i słyszy jego nazwę, po czym powtarza usłyszane słowo.
  • W przypadku wersji angielskiej zalecane jest kilkukrotne wysłuchanie i powtarzanie słowa.
  • Jeśli na podstawie materiału graficznego dziecko nie jest w stanie zrozumieć znaczenia angielskiego słowa, może cofnąć się do poziomu platformy i wybrać polską wersję językową, co ułatwi pełne zrozumienie znaczenia ikony.

 

Słówka do zapamiętania:

powietrze - air
dym - smoke
wiatr - wind
huragan - hurricane
morze - sea
góry - mountains
pole - field
las – forest

Dodatkowo dla lepszego utrwalenia materiału dziecko może narysować mini obrazki związanie z tematem. Rodzic może zapisać poznane słówka na kolorowych karteczkach i przykleić je pod obrazkami. Oczywiście wszystkie materiały umieszczamy w Centrum badawczym.

Zadanie 2

Ruch –  Zabawa z wiatrem. Dzieci wykonują ćwiczenie przy muzyce. Stają swobodnie i wyobrażają sobie, że są drzewami, których gałęzie poruszają się na wietrze. Zadanie polega na naśladowaniu ruchu gałęzi drzew, którymi porusza wiatr. Ćwiczenie wykonują w rytm muzyki. Kołyszą się raz mocniej raz słabiej, raz w lewo raz w prawo. Aktywność można powtórzyć, przy czym za drugim razem dzieci stają się tańczącymi na wietrze liśćmi.

https://www.youtube.com/watch?v=KOgp9h3_zE0

Zadanie 3

Ćwiczenie oddechowe. Do wykonania tego ćwiczenia potrzebna Wam będzie papierowa gąsienica i zwykła słomka. Ćwiczenie polega na tym, by nie dotykając gąsienicy, a jedynie dmuchając odpowiednio w jej kierunku przez słomkę sprawić , by ta się poruszała. Poniżej zamieszczam filmik jak to zrobić. Miłej zabawy!

https://youtu.be/Yss3-upCVWM

Do następnego razu. Magda

 

ŚRODA 01.04

Witam Was Drogie Tygrysy !

 Zadanie 1

Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od nauki naszej tablitowej piosenki pt. „Rozmowa z wiatrem”.

Na początek wysłuchajcie ją w skupieniu (aby uruchomić odtwarzanie należy kliknąć w nutkę).

http://tablit.wa.amu.edu.pl/bin4/mod-7_4/index.html – top

 

W trakcie nauki piosenki możecie Państwo porozmawiać z dziećmi o jej  treści.   Nauka polega na powtarzaniu przez dziecko po rodzicu, po jednej linijce tekstu. Warto kilkakrotnie w ciągu dnia umożliwić dziecku osłuchanie się z piosenką.

Słowa piosenki:

Wietrzyku, wietrzyku, wietrzyku miły
Przestań tak dmuchać, bo stracisz siły.
Przecież ja siły mam za dwoje
I mocno dmuchać się nie boję.

Wietrzyku, wietrzyku, wietrzyku miły
Popatrz, już drzewa się pochyliły.
A to nie moje jest zmartwienie,
Wiać nie przestanę na życzenie.

Wietrzyku, wietrzyku, wietrzyku miły
Drzewa i kwiaty ciebie prosiły,
Abyś poczekał na letnie dni
I wtedy dmuchaj, ile masz sił.

Wietrzyku, wietrzyku, wietrzyku miły
Nie posłuchałeś, straciłeś siły.
Lato się zbliża, a ciebie brak,
Jak tobie nie wstyd, no powiedz, jak.

Wietrzyk posmutniał, pod drzewem siedzi
I jak tu dmuchać – nad tym się biedzi.
Teraz żałuje, jest mu nie w smak.
Jak tobie nie wstyd, no powiedz, jak!

Zadanie 2

Praca plastyczna: Zegar pogodowy, Zegar zmian zachodzących w przyrodzie.

Dzieci starsze i chętne dzieci młodsze mogą wykonać rysunki – symbole potrzebne do stworzenia zegarów samodzielnie. Dzieciom, którym narysowanie niektórych symboli może sprawić trudność      mogą pomóc rodzice. Można także, jeśli to możliwe, wydrukować i wykorzystać do tego celu dołączone w formacie *.pdf kolorowanki. Prosimy również rodziców o pomoc w narysowaniu i wycięciu potrzebnych do wykonania pracy 2 tekturowych kół i podzieleniu każdego z nich na 6 równych pól.

Zegar pogodowy, elementy: słońce, słońce z chmurą, chmury, chmura deszczowa, lekki wietrzyk, wicher.

Zegar zmian  zachodzących w przyrodzie, elementy: gałązka z pączkami, kwitnące krzewy, zielone drzewo, zielona trawa, kwiatek, jaskółki.

Jak zrobić zegary?

Pobierz kolorowanki do zegarów

Proszę pochwalcie się swoimi pracami na naszym facebooku. Oba zegary umieśćcie w Centrum badawczym. Codziennie obserwujcie to co dzieje się za oknem i przypnijcie klamerki (może to być również kolorowy spinacz) przy obrazku, który przedstawia co zaobserwowaliście. Miłej zabawy!

PONIEDZIAŁEK 30.03

Rozpoczynamy dzisiaj nowy projekt POWIETRZE, w którym tematem przewodnim będzie WIATR.

Dowiemy się dzisiaj: czym tak właściwie jest wiatr, czym może poruszać, z jaką siłą może wiać?.

 

Zadanie 1

Na początek zapraszamy Was do obejrzenia naszego tablitowego filmiku, który będzie wstępem do dalszej pracy.  Prosimy, aby dzieci obejrzały go w skupieniu (nawet 2 x). Klikamy na domek A (wybieramy film w języku polskim). Nie klikamy na inne przyciski! (nie wyprzedzamy kolejnych zagadnień).

http://tablit.wa.amu.edu.pl/bin4/mod-7_4/index.html#top

Do Rodziców:

Po zakończeniu filmu spróbujcie Państwo zachęcić dzieci do odpowiedzi na zadane w filmie pytanie. Możecie również sprawdzić co zapamiętały, zadając proste pytania, nie sugerując odpowiedzi np.: O czym był ten film? Czego się dowiedziałeś/dowiedziałaś?  Zwróćcie Państwo uwagę na to, by dzieci odpowiadały pełnymi zdaniami.

Zadanie 2

Teraz zadanie bardzo przyjemne. Na początku każdego projektu dzieci wraz z nauczycielem wspólnie tworzyły Centrum badawcze. Spróbujcie Państwo stworzyć takie mini centrum badawcze do domu. Może to być miejsce, gdzie zwykle dzieci rysują, tworzą swoje prace. Na początek możecie w nim Państwo wraz z dziećmi  umieścić: kolorowe kredki, pisaki, kartki A4, jeśli posiadacie 2-3 kolorowe balony (nadmuchane), piórka (na pewno znajdzie je w jakiejś poduszce :-)) oraz wachlarz – zachęćcie dzieci, żeby wykonały go same.

Jak zrobić wachlarz?

Jeśli macie Państwo możliwość, wydrukujcie załączone poniżej ilustracje (także kolorowanki) i powieście w centrum badawczym. Na kolorowych karteczkach  zapiszcie słowa: wiatr, powiew, wicher, huragan i  przyklejcie na ilustracjach.

Kolorowanki do pobrania

Ilustracje do centrum badawczego do pobrania

We wtorek zadania dla Was przygotuje Pani Dorota. My spotkamy się  tutaj w środę 01.04 :-). Do wirtualnego „zobaczenia”.

Pani Magda

 

PIĄTEK 27.03

Drodzy Rodzice!

Nasza grupa postanowiła od poniedziałku, tj. 30.03 rozpocząć nowy projekt edukacyjny pt. Powietrze (Wiatr). Tym razem po raz pierwszy postaramy się zrealizować go ON-LINE. Będzie to możliwe jeśli tylko Państwo nam w tym pomożecie J. Pomoc polegać będzie na realizowaniu z dziećmi zaproponowanych przez nas prostych doświadczeń i zabaw. Czy uda nam się wspólnie zrealizować założone cele? Czy nasze Tygrysy staną się badaczami powietrza w warunkach domowych? Zobaczymy! Po powrocie do przedszkola będziemy wymieniać się zdobytą wiedzą i spostrzeżeniami.

W kolejnych dniach Dzieci dowiedzą się o powietrzu wiele interesujących faktów, m.in., że:

  • Wiatr to ruch powietrza.
  • Wiatr porusza różnymi przedmiotami.
  • Wiatr wieje z różną siłą. Może być delikatnym powiewem, silnym wichrem lub niszczącym huraganem.
  • Wiatr może wiać z różnych stron.
  • Wiatr może być ciepły lub zimny.
  • Wiatr tworzy pogodę.
  • Wiatr może być pożyteczny. Człowiek wykorzystuje go do produkowania prądu.

Poznamy również piosenkę Barbary Kosowkiej „Rozmowa Z wiatrem”.

Zachęcamy do wspólnej zabawy. Śledźcie naszą stronę! Możecie też zaglądać na Tablitowe wieści grupy Żyraf i przypominać sobie materiał z zeszłego roku.

Pozdrawiamy

Pani Magda i Pani Dorota